Boda boda’s en vis uit een gigantisch meer in Kisumu

Na Nairobi en Mombasa is Kisumu de grootste stad van Kenia. Deze stad wordt onder meer gekenmerkt door de ligging aan Lake Victoria, het grootste meer van Afrika. En het op een naar grootste zoet water meer op aarde. Lake Victoria ligt in Kenia, Tanzania en Uganda en is bijna net zo groot als Nederland en België samen. Wij bezochten Kisumu voor vier dagen. Dit is hoe wij het ervaarden.

Tilapia

Wij kwamen eind van de middag aan in Kisumu. Nadat we onze tassen in het guesthouse neergezet hadden, gingen we bij Le Pearl wat eten. Een restaurant dat aan Lake Victoria ligt. Toen wij er kwamen hadden ze alleen ‘droge’ en ‘natte’ vis op het menu. Beide besloten we te proberen. Eén met ugali (een soort maïspapje ) en frietjes.

Wat we nog niet wisten, is dat er veel tilapia gevangen wordt in het meer. En dat de vis hier dan ook een echte delicatesse is. We waren verrast door de malse, volle maar ook zachte smaak van deze vis.

Varen op Lake Victoria

6.15 uur. Terwijl de zon langzaam op komt, gaat onze wekker. Om 7.00 uur gingen we een rondje varen op Lake Victoria. Waarom zo vroeg? Dan konden we de vissers zien vissen.

In Kisumu zijn er twee groepen vissers: de nachtvissers en de dagvissers. Terwijl we de nachtvissers de laatste visjes zagen binnenhalen, maakten de dagvissers zich klaar om het water op te gaan. Wat ook niet te missen was, was het nijlpaard dat langs de kant verkoeling zoekt in het meer.

Boda boda’s

In Kisumu maakten we ook voor het eerst kennis met boda boda’s. Boda boda’s zijn fietsen en motortaxi’s die veel voorkomen in Oost-Afrika. Terwijl motortaxi’s zoals boda boda’s in heel Afrika en daarbuiten aanwezig zijn, is de term boda boda specifiek voor Oost-Afrika. We gebruikten de boda boda’s vaak als taxi. Dit was goedkoper dan een Uber, en ging sneller dan een tuk-tuk.

Boda boda

Kibuye market

Na een ontbijtje besloten we om naar de Kibuye Market te gaan. De Kibuye Market is een van de grootste markten in Oost-Afrika en betekent veel voor de territoriale economie rond het Victoriameer aan de grens tussen Kenia en Oeganda. Van schoenen en shirts tot erwten, vis en arrowroot. Op deze markt werd van alles verkocht.

Kisumu museum

In Kisumu leven van oudsher en nu nog de Luo’s. Om meer te weten over de Luo bevolking, bezochten we het Kisumu museum. De Luo van Kenia en Tanzania zijn een etnische groep afkomstig uit West-Kenia en de Mara-regio in het noorden van Tanzania in Oost-Afrika. De Luo is met dertien procent de op twee na grootste etnische groep van Kenia. Ze werken vooral in de visserij. In het museum zagen we onder meer hoe een Luo dorp eruit ziet.

Dunga Hill Camp

‘s Avonds bezochten we Dunga Hill Camp. Een bar en restaurant waarbij je een prachtig uitzicht hebt over het Victoriameer.

Kisumu market

Dag 2 bezochten we de Kisumu market, wat erg vergelijkbaar is met de Kibuye market. Maar deze markt is iets kleiner. Daarna deden we een drankje bij het Acacia hotel. Een chique hotel met een rooftop waarbij je, wanneer je bij het restaurant bent, uitzicht hebt op Kisumu stad.

Live muziek

Onze laatste avond in Kisumu sloten we weer af bij Dunga Hill Camp. We genoten van een prachtige zonsondergang en van live muziek die er elke vrijdag, zaterdag en zondag is. (We waren er op vrijdag)